Phasma, paraula grega que designa una forma, aparició, visió, fantasma, i per tant presagi; ens anticipa el caràcter de les imatges que apareixeran. A l'exposició es reuneixen dues sèries, esgrafiats i cianotípies, on les imatges guarden un secret, en el sentit d'amagar, d'ocultar alguna cosa a la vista. Intentar revelar-les, ens confronta amb la seva pròpia naturalesa. ¿De què estan fetes les imatges?
Andres Siri (Buenos Aires, Argentina, 1974) és l’artista guanyador de la dinovena convocatòria del programa Exposicions Viatgeres amb el projecte «Phasmas».
Arquitecte de formació, instal·lat a Girona des de l’any 2002, va cursar el Màster en crítica i comunicació de l’art a la Universitat de Girona. Andres Siri, a cada nou projecte artístic, investiga, experimenta i aprofundeix en diferents continguts relacionant diverses disciplines: territoris que es mouen entre l’art, l’arquitectura, la fotografia i l’arqueologia.
Prenent com a referent el mot Phasma, paraula grega que designa ‘forma’, ‘aparició’, ‘visió’, ‘fantasma’ i, per tant, ‘presagi’, una forma de crear suspens, una manera de pensar, la proposta de Siri es basa en una de les múltiples formes de treballar les imatges i els seus continguts: la que indaga sobre la forma i la possibilitat de fer aparèixer la imatge.
En aquesta exposició podem veure imatges borroses, que no estan totalment definides perquè provenen de les ombres. Per aquest motiu, la creació d’aquestes imatges consisteix a retenir l’instant revelat, allò que resta encara ocult. I Andres Siri ho fa a través de diferents tècniques: el dibuix, la cianotípia, la pintura, el frottage, la instal·lació i el vídeo formen part d’aquest plantejament expositiu en què les imatges amaguen i revelen significats ocults.
Andres Siri treballa la matèria per aconseguir crear unes imatges, o potser, més que no pas crear, aconseguir fer sortir unes imatges ja existents en el recipient que les conté.
Segons Bernat Puigdollers, historiador de l’art i crític d’art, membre del jurat del programa Exposicions Viatgeres i autor del segon text que trobem al catàleg, «Siri ens planteja tot d’imatges incompletes que ens veiem obligats a completar. Ens convida a reinterpretar, a recrear (tornar a crear), per donar pas a noves obres i a nous sentits».