Santa Coloma de Farners rep la cessió del bust de Beethoven de Martí-Sabé

dj. 15.06.2023

L'Ajuntament de Santa Coloma de Farners ha rebut la cessió del bust del compositor alemany Ludwig van Beethoven creat per l'artista colomenc ?Josep Martí-Sabé (Santa Coloma de Farners 1915-2006). La família de l'escultor, dibuixant i pintor farnesenc, a través de la seva filla, Marta Martí Massó, ha fet la donació del motlle de guix, patinat i amb un tractament especial perquè sigui exposat a l'Escola de Música Municipal.

Aquest bust formava part d'una col·lecció de nou busts de cèlebres músics (Vivaldi, Bach, Beethoven, Debussy, Mozart, Falla, Stravinsky, Wagner i Schubert) que estaven exposats a l'Auditori municipal de Santa Coloma de Farners. Els busts eren motlles fets en guix i hi havia el compromís de l'Ajuntament d'anar construint les figures en bronze a partir d'aquests motlles. L'incendi de desembre del 2005 de l'Auditori municipal va destruir la totalitat dels motlles excepte el de Beethoven, del qual finalment es va fer la versió en bronze que es troba actualment exposat a l'Auditori municipal.

Josep Martí-Sabé va ser anomenat fill predilecte de la ciutat el 1995 i, el 2015, es va celebrar l’Any Martí-Sabé. A Santa Coloma de Farners hi ha instal·lades diferents escultures de l’artista, entre les quals la coneguda “Simbologia”, que presideix la façana principal de l’Ajuntament i el qual el consistori n'obsequia amb una reproducció als fills predilectes i adoptius i als presidents de la Generalitat quan visiten la ciutat.

A la imatge principal d'aquesta notícia, hi surt el bust de Beethoven de Martí-Sabé, el director de l'Escola de Música Municipal, Francesc Alsina; la filla de Martí-Sabé; Marta Martí, i l'alcalde de Santa Coloma de Farners, Joan Martí

Biografia extreta del web dedicat a la seva obra, martisabe.com

Josep Martí-Sabé va ingressar a l'Escola de Belles Arts de Barcelona el 1941. Va residir en aquesta ciutat i va treballar 8 anys al taller de l'escultor Enric Monjo. Va ser membre fundador del grup Postectura, creat el 1950, del qual en van formar part els escultors Josep Maria Subirachs i Paco Torres Monsó, i els pintors J. Datzira, Ricard Creus i la pintora Esther Boix, tots ells influenciats per les tendències constructivistes que propugnaven un nou humanisme. Va ser membre de la Junta dels Salons de Maig, en els quals també hi va participar. Es va presentar a un centenar d'exposicions col·lectives i a quinze d'individuals a diferents llocs del país i de l'estranger.

El 1995 va exposar com a convidat d'honor als Festivals d'Aix-en Provence. El 1999, 2000 i 2002 va participar en el 39è, 40è i 42è Salon Méditerranéen des Arts Plastiques a Port-de-Bouc i va exposar individualment a Barcelona al Cercle Artístic de Sant Lluc del que en va ser soci d'honor des del 1993. Va exposar arreu de la geografia catalana i també a l'estranger. El 1975 va tornar a la seva ciutat natal i va treballar intensament en importants encàrrecs.

Treballava el guix, la pedra, el ferro i la terracota, materials que li permeteren una gran llibertat creativa i plàstica. Amb el temps, la seva escultura es va alliberar de l'objecte representat per esdevenir una eina de creació pura. La idea i el concepte, el diàleg entre volums positius i negatius -entre el ple i el buit-, els ritmes, la línia pura, els plans, l'abstracció com a exaltació de la pura plasticitat, sempre amb un rerefons antropomòrfic, conformaren l'expressió d'un nou llenguatge en l'obra de Martí-Sabé.

Historial

Altres notícies